De reis is volbracht

1 oktober 2021 - Santiago de Compostela, Spanje

We zijn er! Vanochtend ging om 5.30 de wekker. We liepen de eerste 1,5 uur in de mist tot het tijd was voor ontbijt. Tijdens het ontbijt kwam de zon op, en werden we getrakteerd op de laatste mooie zonsopkomst.  Tot een uur of 11 was het prachtig zonnig weer, en het lopen ging dan ook voorspoedig. Alleen als de weg schuin was (ene kant van de weg hoger dan de andere), en dan vooral tijdens het afdalen, kreeg ik pijn in mijn pees. Dat betekende dus zo veel mogelijk rechte stukken weg vinden en in een langzaam tempo naar beneden.

Tijdens de laatste 2 km begon het zachtjes te regenen. Dit is niet meer opgehouden en uit zich af en toe in flinke buien. Voordat we naar de kathedraal gingen hebben we de grote rugzakken veilig achtergelaten in de albergue.

Ik heb tijdens de hele voorbereiding, en tijdens de hele weg hierheen, grapjes gemaakt over dat 1 van ons zou vallen en de reis niet kon afmaken. En dan vooral op een hele domme manier. Bijvoorbeeld van een kleine stoeprand afvallen, of tegen een boom aanlopen terwijl je een foto wilt maken waardoor je je neus breekt.

Je raadt het vast al, 300 meter voor de kathedraal gleed ik uit over een hele natte putdeksel. Zo zat ik plotsklaps op de grond. Alle andere pelgrims verschrikt opkijken en vragen of het gaat. Qui ça va, yes I am fine, ja hoor het gaat wel. Opkrabbelen, en snel maar weer verder. Gelukkig heb ik er behalve een natte broek en wat schaamte niets aan over gehouden.

Eenmaal op het plein was het gelukt. Kilometer 0 was gehaald! Veel pelgrims in regenkleding die foto's maken, elkaar omhelzen of spontaan beginnen te huilen.

Dan wil je natuurlijk bewijs dat je de camino volbracht hebt. Dus op naar het kantoor speciaal voor pelgrims. Voor de ingang was het erg chaotisch. Iedereen stond door elkaar te dringen en een beveiliger stond in het Spaans te schreeuwen. Bleek dat je een QR code moest scannen, daarna kreeg je een vragenlijst die je invulde (welke route heb je gedaan, hoe, welk startpunt, etc). Vervolgens kreeg je een QR code die je moest laten zien aan de beveiliging en mocht je naar binnen. Eenmaal binnen stond er een rij, dus daar ga je dan maar in staan. Tot ik aan de beurt was en ik medegedeeld kreeg dat ik eerst nog een trap af moest. Oké. Dan de trap af. Kom je in een mooie tuin waar mensen staan te wachten. Ook staan er grote schermen waar nummers op komen. Is je nummer aan de beurt dan mag je de trap op. Prima. Hoe kom ik aan een nummer? Ik heb alleen een QR code.

Na even rondlopen bleek er nog een kantoor te zijn. Daar kreeg je een briefje met een 3e QR code erop. Scande je die code dan zag je welk nummer je zelf had en welk nummer aan de beurt is. Op dat moment had ik nummer 715 en werd nummer 465 geroepen. We hadden dus tijd tussendoor om andere dingen te doen.

Gewapend met het nummer kwam ik weer buiten. Ondertussen was er paniek bij mijn wandelmaatje want alle postkantoren waren dicht tot maandag volgens Google. Paniek want we hadden 2 kilo aan spullen verstuurd. En we wilden eigenlijk op maandag om 8.00 met de bus terug naar leon (de treinen rijden niet vanwege een staking).

Gelukkig was het niet zo erg. Het postkantoor waar we het naar toe hadden gestuurd was als enige wel open. Iets wat we ook hadden gecheckt toen we alles verzonden (herinnerden we ons toen we de spullen weer in ons bezit hadden en de paniek weg was).

Een aantal souvenirshops verder was het tijd voor ons certificaat. Achter de balie zat een jongeman die van zijn telefoon opkeek toek ik hallo zei, zijn appje afmaakte en vervolgens om mijn pelgrim paspoort vroeg. Terwijl hij mijn naam in Latijnse spelling opschreef zei hij de meest onenthousiaste "congratulations" die ik ooit in mijn leven heb gehoord. Acteur moet hij niet worden.

Ook drukte hij al op het belletje voor de volgende terwijl ik zei dat ik er ook graag een certificaat van de afstand die ik heb gelopen bij wil. Zuchtend bukte hij zich om dat papier erbij te pakken en informeerde hij dat dit €3 kost. Oh en een koker tegen de regen is €2. Kon ik dat gelijk betalen.

Toen ik alles had wat ik nodig had ging het belletje nog een keer, je spullen inpakken moest maar ergens anders. Het kon echter de pret niet drukken want nu is het officieel! De pelgrimsreis is ten einde.

Nou ja ten einde, morgen spelen we nog een dag toerist in Santiago. En omdat we eerder zijn aangekomen dan gepland gaan we via Lourdes terug naar Nederland.  Misschien dat een bad in het water daar wel alle opgelopen blaren en pijnlijke pezen geneest. Wie weet?

1. Dyon:
    Hee Yvonne,

Je kan trots op jezelf zijn. Wat een prestatie. Ik doe het je niet na.

Gr Dyon
  2. Gerdien:
    1 oktober 2021
    Lieve Yvonne, Congratulations!! Super prestatie! Met volledige bepakking de gehele afstand gelopen! Heel knap! Geniet van de stad morgen en een goede terugreis! Dank voor de mooie verhalen en foto's. Liefs, mama
  3. Tonny Lievers:
    1 oktober 2021
    Gefeliciteerd met deze grootse prestatie. Slechts een enkele uitglijder. Goed gedaan!
    Ik ben trots op je doorzettingsvermogen en avontuurlijke instelling.
  4. Ceciel:
    1 oktober 2021
    Gefeliciteerd, mooi dat het gelukt is, ook voor Hannah!
    Nog even relaxen en dan weer naar huis!
  5. Jaap van Tilburg:
    1 oktober 2021
    Leuk om je pelgrimservaringen te lezen. Ik vroeg me af of je er tevreden over bent. Heeft het je opgeleverd wat je er van had verwacht? Heb je er iets van geleerd?

In Wikipedia lees ik dat Redenen voor het ondernemen van een bedevaart of pelgrimage zijn om over een hogere waarheid, God of het leven na te denken; om het Heilige te "ervaren", om een gunst (bv. genezing) te gaan vragen; respect te betuigen; om inspiratie te verkrijgen; om tot bezinning te komen of zelfs boete te doen voor misstappen (zonden); om een poosje afstand te nemen van een hectisch dagelijks bestaan; om 'de ervaring'; 'om er geweest te zijn'; of om andere mensen te ontmoeten.
  6. Dineke:
    1 oktober 2021
    Super gedaan! Neem nog de rust van Lourdes met je mee en kom dan veilig thuis. beautiful memories will always remain
  7. Jan Lievers:
    Gefeliciteerd met deze “prestatie “
    Leuke en mooie verhalen gelezen over jouw bedevaart Lichamelijk ben je er op wat kleine pijntjes na goed doorgekomen.
    Ik hoop dat je er mentaal/geestelijk ook heel veel aan hebt overgehouden.
    De groeten uit Silvolde en “tot ziens”
  8. Wessel:
    2 oktober 2021
    Er zijn mensen die na zo'n eerste keer verslaafd bleken aan wandelen naar bedevaartsoorden. Tot hun stomme verbazing. Ze liepen naast Assissi. Naar Iona.

Loop jij die kans ook?
  9. Ernst-Jan Visscher:
    2 oktober 2021
    Gefeliciflapstaart! Geniet nog ff en ga vooral via Lourdes! Prachtige plaats!
    Ik zal je foto’s met veel plezier nog een keer in alle rust bekijken.
    Kom veilig weer thuis, jullie twee!🙏🏻🙌🏻🧎🏼
  10. Nina:
    2 oktober 2021
    Wat een mooi verhaal weer! Jij hebt het gehaald, de herinneringen gaan komen. Jammer dat de verhalen van je weer voorbij zijn! Geniet zeker ook van Lourdes, aparte stad en een aparte ervaring die stad.
  11. Ceciel:
    2 oktober 2021
    Proficiar Yvonne, knap gedaan. En Hanna ook natuurlijk. Nu lekker relaxt naar huis via Lourdes
  12. Greta Lievers:
    Gefeliciteerd!
    Geniet nog van de vakantie en van Lourdes. Ben benieuwd hoe je dat bedevaartsoord vindt. Ik vond het heel bijzonder.
  13. Wil:
    4 oktober 2021
    Gefeliciteerd Yvonne,
    heg lijkt me een heel mooie ervaring. Fijne dagen nog.
  14. Jan en Sary:
    4 oktober 2021
    Een late reactie. Wij waren een lang weekend weg.
    Je hebt het gehaald en dat vinden wij een prestatie van formaat!!!!!