1 dag

30 september 2021 - Pedrouzo, Spanje

1 dag te laat met het schrijven van de blog, en nog 1 dag lopen naar Santiago. De tijd gaat hard.

We hebben genoten van onze rustdag. Vanaf 9.00 moesten we uit de albergue zodat er kon worden schoongemaakt. Dus zijn we uitgebreid gaan ontbijten en naar een ochtendmis gegaan die in razend tempo werd voltooid. Binnen 20 minuten was het klaar,  inclusief communie. Daarna naar een museum geweest over van alles en nog wat. Ze hadden oude munten, lantaarns, naaimachines, potten, etc. Alle bordjes waren in het Spaans, en het museum was niet zo heel groot, dus stonden we ook daar na 20 tot 30 minuten weer buiten. Tja, wat doe je dan? We mochten pas om 13.00 weer in het hostel zijn ivm de schoonmaak. Gelukkig was het mooi weer en kom je met in de zon zitten ook de tijd wel door.

Gisteren verlieten we Melide en kwamen we na 15 km aan in Arzua.  Onderweg was er veel miezer regen en weinig andere pelgrims. Aangekomen in het hostel moesten we een uur wachten omdat veel pelgrims later waren vertrokken door de regen, de schoonmaak was nog niet klaar. Gelukkig was er een churros restaurant vrij dichtbij waar we lunch konden halen.

De bedden in Arzua waren heerlijk. Tijdens de middag rust viel ik dan ook bijna in slaap (vandaar geen blog gisteren). Hanna moest mij bijna uit bed trekken voor het avond eten. Tot onze grote verbazing was het prachtig weer toen we naar buiten stapten voor het eten. Waar het de hele dag grijs was geweest scheen opeens de zon. We vielen dan ook uit de toon met onze lange broeken en dichte jassen. Ook waren er opeens veel meer pelgrims te zien op de weg. Of mensen hebben gewacht op redelijk weer voor ze gingen wandelen, of de meerderheid deed 1x 30 km i.p.v. 2x 15 km zoals wij (waardoor ze later aankwamen).

Vandaag hebben we er 20 km op zitten. De eerste helft liepen we bijna alleen in de dichte mist. Later haalden wat andere pelgrims ons in. Maar geen grote groep schreeuwende Italianen of Spanjaarden meer gezien. We zijn op een zaterdag gestart aan de laatse 100 km. En ons vermoeden is dat zaterdag een logische dag is om te starten als je alleen de laatste 100 km doet. Door onze rustdag loopt die groep dus waarschijnlijk voor ons uit. Nog een reden om blij te zijn met de extra dag rust.

Morgen lopen we de laatse 19 km en dan zijn we in Santiago. Vreemd dat we dan onze bestemming hebben bereikt. Dat al het trainen en voorbereiden dan tot het doel heeft geleid, en dat het dan dus klaar is. Ik merk ook dat ik hierdoor meer bezig ben met na de vakantie. Wanneer gaan we terug, hoe, wat moet er thuis allemaal nog gebeuren etc.

Er zit niets anders op dan het los te laten en te genieten van de laatste echte wandeldag morgen.