Das pech

4 oktober 2021 - Saintes, Frankrijk

Hallo, daar ben ik weer met een onverwacht extra verhaal. Onze reis heeft namelijk nog een staartje gekregen.

Na 2 regenachtige dagen in Santiago zijn we met de bus naar Leon terug gegaan. Daar bleek er een groot evenement te zijn met mensen in traditionele klederdracht, grote wagens getrokken door echte ossen en heel veel publiek. Ik heb geprobeerd te googelen wat er aan de hand was maar ik kreeg het niet duidelijk.

Daarna doorgereden in wisselend zonnig en heel regenachtig weer naar onze eerste overnachting. Vanochtend vroeg naar Lourdes gereden voor een korte tussenstop om door te gaan naar Orleans.

Niets aan de hand denk je. Totdat midden op de snelweg de snelheidswijzer opeens heel hard heen en weer ging bewegen. Van 120 naar 0 en weer terug. Ook ging het abs lampje aan het het lampje dat de handrem erop staat. Na een paar seconden ging het weer uit... oké. Gek.

Na 10 seconden kwam het weer terug en ging ook de wijzer die het toerental aangaf mee doen met heen en weer bewegen. Bovendien begon de auto te schokken. Elke keer als ik gas gaf gingen de wijzers dansen. Als het gas losgelaten werd gaven ze de juiste waardes aan. Dan toch maar aan de kant want dit was geen doen.

Wij van de snelweg af en naar een parkeerplaats om te bellen met de verzekering. De eerste 3x gooiden ze de haak erop na 10 min in de wacht. De 4e keer namen ze op. Blijkt dat ze geen hulp mogen bieden langs de snelweg in Frankrijk (een parkeerplaats na een afslag langs telt blijkbaar ook). We moesten 112 bellen, de politie regelt dan een sleepwagen en als we bij het sleepbedrijf zijn moeten we terug bellen.

Ondertussen wilde de auto helemaal niet meer starten. Geen andere keuze dan 112 te bellen. De man aan de telefoon sprak gelukkig goed Engels en hielp ons verder. Een half uur later waren de hulptroepen gearriveerd. Het vermoeden van onze held was dat er iets mis is met de dynamo. Nadat hij de accu aan een batterij had gedaan wilde de auto wel starten en moesten we achter hem aan rijden naar zijn garage. Daar werd de diagnostiek bevestigd. De alternator is kapot. Het kost waarschijnlijk een week om het juiste onderdeel te krijgen.

Terwijl de beste man bezig was belden wij met de verzekering. Na 20 min in de wacht kregen we een telefoniste die niets anders kon doen dan ons verhaal opschrijven en ons doorverbinden. Er waren 2 mensen die Frans spraken (zodat ze met het sleepbedrijf konden afstemmen), 1 was druk en de ander nog in gesprek. Dus weer in de wacht gezet. Totdat de telefoon werd opgehangen omdat we te lang in de wacht hadden gestaan bij 1 persoon.

Na nog 6x terug bellen kregen we maar geen contact. De lijn was heel slecht en werd verbroken of de ander was niet verstaanbaar.

Ondertussen werd de receptioniste van het verhuurbedrijf steeds ongeduldiger. Eerst was het verhaal dat we niet hoeven te betalen maar dat ze het met de verzekering zouden regelen. Na een half uur moesten we wel betalen, maar zeiden wij nee we proberen nog de verzekering te pakken te krijgen. Na een uur keek ze ons heel indringend aan (en deden wij net alsof we alle posters heel mooi vonden aan de muur). Om 17.30 ging de garage dicht, en hadden wij nog geen verzekingspersoon gesproken.

Dan toch maar betalen voor het slepen, de belangrijke spullen uit de auto halen en een hotel regelen. Een andere receptioniste was heel aardig en probeerde met hele grote gebaren en veel stemgeluid in het Frans te communiceren. Ze leek te denken hoe harder het volume hoe beter we het zouden verstaan. Ze regelde een hotel voor ons en bracht ons er hoogst persoonlijk heen zodat we geen taxi nodig hadden.

Dat brengt ons bij nu. Ondertussen is er na 5x proberen alsnog contact geweest met de verzekering. Maar daar kregen we weer de receptioniste aan de telefoon die alleen dingen kan doorgeven en niets kan vertellen. Als het goed is krijgen we morgen te horen hoe nu verder. Of de verzekering vervangend vervoer gaat regelen of dat we dat zelf moeten doen. En wat er met de auto gaat gebeuren.

Ik denk dat we toch een beetje water van Lourdes over de auto hadden moeten gieten. Misschien dat het had geholpen.

Ps. Voor info over lourdes verwijs ik naar de foto's.

1. Bertus en klarie lievers:
    4 oktober 2021
    Jullie geduld en creativiteit wordt behoorlijk pp de proef gesteld.
    Weer een ervaring rijker.
    Sterkte!!!!
  2. Ceciel:
    4 oktober 2021
    Vervelend Yvonne, hopelijk komt er snel een oplossing
  3. Henny Boender:
    4 oktober 2021
    Wat een narigheid toch. Hopelijk wordt snel duidelijk hoe of wat, zodat jullie ook de terugreis kunnen vervolgen.
    Maar moed houden!!
  4. Gerdien:
    5 oktober 2021
    Lieve Yvonne , weer een mooi verhaal. D.w.z mooi geschreven! Dat bellen en wachten is om gek van te worden, of je krijgt de slappe lach is mijn ervaring. Sterkte, het komt goed! Liefs van mij
  5. Tonny Lievers:
    5 oktober 2021
    Goed gedaan! Zowel het verhaal als de afhandeling van de pech. Voorlopig proberen vriendelijk te blijven bij de verzekering. Schelden brengt de gebrekkige samenwerking sterk in gevaar moet je maar denken. En misschien (later) een andere verzekering...
  6. Trudy Smit:
    5 oktober 2021
    Aiaiai! Wat een vervelende complicatie!! Succes met alles ! en hopelijk kunnen jullie de reis verder zonder problemen vervolgen!!