Blaffende honden bijten niet

25 september 2021 - Portomarin, Spanje

Honden, leuke dieren. In Spanje zijn er vrij veel om het erf te bewaken. Dat gaat goed, behalve als je aan de camino woont. Dan komen er vanaf een uur of 6.00 tot 19.00 pelgrims langs, waardoor je hond de hele dag blaft. Bovendien zijn hier veel bergen waardoor het geblaf goed weerkaatst. Als 1 hond gaat blaffen hoort hij zijn eigen echo of blaft een andere hond in de verte terug waardoor de hond nog harder gaat blaffen. Kortom, van dorpje naar dorpje worden we omringt door blaffende honden.

Tot nu toe bijten blaffende honden niet, al kwamen we wel dichtbij. Een paar ochtenden geleden waren we net vertrokken uit de abergue in het stikke donker. Uit een steegje rechts hoorden we hard geblaf komen en daar kwam een grote herdershond uit gerend. Toen we hem aankeken (je schrikt en kijkt waar het geluid vandaan komt) kwam hij nog harder op ons af gerend. Gelukkig hielp het om niet te kijken en rustig door te lopen, waardoor hij vertwijfeld bleef staan. Al vond ik het wel jammer dat ik geen wandelstok had om hem mee op de kop te slaan als hij te dichtbij zou komen.

Goed, dan het verslag van gisteren. Gisteren hebben we 16 km gelopen en waren we rond 11.30 al op onze bestemming. In de ochtend was er een beetje regen, maar toen het echt hard ging was het tijd voor het ontbijt en zaten we binnen. Toen we weer verder wilden was de bui al weer voorbij. Al had het goed huisgehouden gezien de verzopen pelgrims die we tegen kwamen.

De albergue zat nog dicht dus zijn we eerst naar het postkantoor gegaan. Daar hebben we 2.247 kilo aan overbodige spullen alvast naar Santiago gestuurd. De rugzak wordt elke dag een beetje lichter door de spullen die je gebruikt (tandpasta, zonnebrand, etc). Maar dit scheelt wel echt aanzienlijk.

Daarna hebben we nieuw schoeisel gekocht voor op rustdagen en hebben we boodschappen gedaan voor het avondeten. Dit hebben we heerlijk opgegeten in het park in de zon (die ondertussen echt goed aan het schijnen was). In de avond ging het weer regenen, maar toen zaten we heerlijk op bed Netflix te kijken.

Vandaag hebben we 18 of 23 km gelopen, afhankelijk welke route app je geloofd. Aan mijn voeten te voelen was het 23 km. Over de 1e 5 km hebben we 2 uur gedaan gezien de steile klim. De albergues onderweg zaten dicht dus na 2.5 uur ploeteren zijn we maar op een stenen muurtje gaan zitten voor het ontbijt. Dit bestond dan ook uit restjes voedsel van de dag ervoor.

De omgeving hier is wel echt prachtig. Veelal lopen we door helemaal uitgesleten wegen in een bos of langs weides die met oude muurtjes zijn afgekaderd. Om elke bocht is er een nieuwe scene en door het klimmen kun je best ver kijken. Hoewel het erg bewolkt was zijn we maar 1x goed nat geregend. Mijn waterdichte jas blijkt dan ook niet waterdicht te zijn. Koud is het echter niet, en met de zon later op de dag waren we droog voordat we bij het hostel aankwamen.

Morgen staat 25 km op de planning. Hopelijk zijn mijn benen dan weer een beetje uitgerust. Je zou toch verwachten dat de ergste spierpijn is geweest. Maar dat zal morgen moeten blijken.

Ps. De zaal waar ik nu lig heeft plaats voor 130 mensen! By far de grootste zaal waar ik ooit heb geslapen.

1. Jan Lievers:
    Mooi verhaal!!!
  2. Bertus en klarie lievers:
    25 september 2021
    Weer mooie fotos!! Die luchten geweldig.
  3. Tonny Lievers:
    25 september 2021
    Mooi verhaal weer. Regen valt vaak heel erg mee. Kwestie van op tijd schuilen, of geluk hebben met de rustpauzes... 👍😄
  4. Gerdien:
    25 september 2021
    Leuk om weer je verhaal te lezen!
    Ik ben benieuwd hoe het slapen op zo 'n grote zaal bevalt. Succes met de 25 km! Liefs van mij
  5. Gerry Huinink:
    slaap lekker!
  6. Jan en Sary:
    26 september 2021
    Ben het helemaal eens met bertus en klarie: Schitterende natuurfoto's.
    Met blaffende en bijtende honden heb ik Sary ook ervaring ze achtervolgden me op de fiets
    en beten een stuk uit mijn fietstas gelukkig niet uit mijn kuiten