Hup holland hup & AFL & katten

9 mei 2016 - Smithfield, Australië

Dag leuke mensen,

Wisten jullie dat de eerste Europeanen in Australië Nederlanders waren? Dit jaar is het 400 jaar geleden dat wij Australië hebben ontdekt! En vandaag de dag zijn er nog steeds een hoop Nederlanders in Sydney. Nee, ik bedoel niet alle exchange studenten, ik bedoel mensen die hier hun hele leven wonen. Zoveel zelfs dat ze hier een eigen Holland House hebben. Toen ik hiervan hoorde moest ik er natuurlijk wel heen, al was het alleen al om mijn geliefde hagelslag te kopen.
Toen ik naar binnen liep was het een oase van nostalgie. Het begin van de winkel was een supermarkt, waar je echt Nederlands voedsel kon kopen zoals: hagelslag (diverse soorten) pepernoten, alle soorten drop, speculaas, kerstkransjes, poffertjes mix, appeltaart mix, diepvries kroketten, koekkruiden, en nog veel meer! Direct aan de winkel vast zat een café waar je broodjes kroketten, haringen er andere Nederlandse snacks kon kopen. Na het café was er een winkel vol met oranje spullen, en helemaal achterin was er een mini museum. In het museum hadden ze een maquette van Amsterdam, verschillende posters, puzzels van onze vorsten, delfblauw servies, Boeken over de geschiedenis van Nederland etc. Het was klein, maar gezellig.
Toen we naar buiten liepen was ik een stuk rijker aan kennis, maar een stuk armer qua geld. Nederlandse spullen in Australië is een stuk duurder!

Nadat ik zoveel Nederlandse cultuur had opgesnoven moest ik natuurlijk ook iets echt Australisch gaan doen, in dit geval was dat naar een AFL game. AFL staat voor Australian Football League. Het is een combinatie van American Football, cricket, rugby, voetbal, en misschien nog wel meer dingen.
De regels zoals ik ze heb begrepen: trap de bal binnen de binnenste 2 palen en je krijgt 6 punten, trap de bal tussen de buitenste twee palen en je krijgt 1 punt. Als iemand de bal trapt en jij vangt hem krijg je een 'mark' wat betekent dat niemand je mag tackelen. Je mag met de bal rennen zolang je hem maar af en toe op de grond stuitert (basketbal?). Als je de bal vangt binnen een bepaald gebied krijg je een vrij schot op de 'goal'. Je mag je hele lichaam gebruiken om de tegenstander te tackelen. Verder zijn er ongeveer 10 scheidsrechters en lopen er meerdere trainers gewoon op het veld (water brengen enzo). Er mag bovendien ongelimiteerd en constant gewisseld worden.
Het is een ontzettend snel spel. Het ene moment is de bal hier, het volgende moment is het aan het andere kant van het veld. Als er een groep mensen op de grond ligt staan ze na 10 seconden op, geven ze de bal aan het juiste team en spelen ze door. In 90 minuten heb ik geen van de spelers in discussie zien gaan met één van de scheidsrechters of een schwalbe zien maken.
Aan het einde van de wedstrijd werd het wel wat ruiger, je moet een hoge pijngrens hebben voor deze sport. Maar het ziet er wel heel gaaf uit om naar te kijken, interessanter dan rugby of voetbal (en zeker dan cricket aangezien dat 5 dagen duurt).

En ik ben gisteren naar een katten-café geweest genaamd catmosphere. Dit café combineert katten, koffie, koekjes, en ruimtevaart. Het wordt georganiseerd door twee mannen, die verschillende katten adopteren via een dierenopvang met een niet-doden beleid. Vervolgens komen mensen bij hun koffie drinken, en als je een kat ziet die je geweldig vindt kun je die adopteren. Het idee hierachter is dat sociale straat katten eerst kunnen wennen en stabiliseren, om vervolgens geadopteerd te worden. En die adopties geeft weer ruimte voor het opnemen van nieuwe katten.
Hoe komt het ruimte thema hierin terug? Vooral in de aankleding van de ruimte en in de namen van de katten (princess Lea, darth-beauty, princess turbo cupcake, en nog veel meer namen die ik niet kon onthouden).
Maar Yvonne, ben jij niet allergisch voor katten? Ja dat klopt oplettende lezer! Gelukkig worden mijn allergieën steeds minder heftig. Na een uur begon ik het wel te merken, maar toen was het ook tijd om naar huis te gaan. Gelijk handen wassen, kleren in de was en douchen hielp denk ik ook mee met het tegengaan van de allergische reacties.

Maar het bied in ieder geval hoop dat ik misschien, ooit, zelf een huisdier zou kunnen hebben! Waar naar Australië gaan al niet goed voor is ;)

Groetjes, Yvonne

1. Wil:
    9 mei 2016
    Wat een leuke dingen maak je mee....
    en origineel zeg dat kattenproject. Je bent zeker een sportliefhebber dat je zo genoten hebt van AFL, ik heb je beschrijving gelezen omdat je het zo leuk weergeeft. 90 min voetbal houd ik niet uit:), maar dit lijkt spectaculairder
    Hoe zijn de temperaturen daar?
  2. Ceciel:
    9 mei 2016
    Weer een leuk verslag Yvonne. Ik ben eigenlijk benieuwd of je ook nog een soort dagboek bijhoudt.
  3. Ceciel:
    10 mei 2016
    Wat maak je leuke dingen mee, Michiel is volgens mij jaloers op je vanwege die AFL wedstrijd. Ik weet zeker dat hij die ook wel had willen zien. Mooi dat je dat kattencafe goed hebt doorstaan, dat geeft hoop voor Poekie. Je moet het maar niet leuker krijgen in Australie, want straks wil je niet eens meer terug naar ons meestal koude kikkerlandje
  4. Gerdien:
    10 mei 2016
    Lieve Yvonne, leuk verhaal! Misschien is AFL wel leuker dan Ajax. Zou er ook een kattencafe in Holland zijn? Mooi om daar Rossini kattenduet te doen! Is de hagelslag al op? Geniet nog ff een paar weekjes...en dan kom je weer! Hiephiephoera!
  5. Rik Lievers:
    18 mei 2016
    wat voor kleur labrador gaat het in de toekomst worden?