socialisten, gekke foto's, nieuwe mensen en meer!

25 februari 2016 - Sydney, Australië

Hallo allemaal!

Allereerst bedankt voor alle betrokkenheid! Ik ben gelukkig weer beter, wat betekent dat ik nog heb kunnen genieten van de introductie en de stad! Terwijl ik dit schrijf ben ik me aan het bedenken wat ik ook al weer allemaal heb gedaan, de tijd gaat zo snel! Het is echt ongelooflijk.

De eerste dag dat ik beter was ben ik met een groepje mensen naar de stad gegaan. We hebben de townhall, een groot warenhuis en natuurlijk Sydney Opera House gezien. Daarna ben ik heerlijk afgekoeld aan het strand. Dat is ongeveer 30 tot 40 minuten lopen vanaf mijn kamer, dus daar zal ik veel te vinden zijn nu het nog warm is.
Over de warmte gesproken; vandaag was het 37 graden! Nu zullen veel mensen wel denken dat dit heerlijk is, maar ik verzeker je, dat is het niet. Ik ga zo ontzettend snel door mijn t-shirts en handdoeken heen, niet normaal. Vanaf het moment dat je wakker wordt tot het moment dat je gaat slapen ben je aan het zweten (to be fair; in je slaap zweet je ook, maar dan heb je het gewoon niet door).

Maar goed, het voordeel van het warme weer is dat het water extra fijn is. Gisteren heb ik voor het eerst in de oceaan gezwommen! Het water heeft een heerlijke temperatuur en het ziet er prachtig uit. Wel moet je goed oppassen waar je zwemt vanwege de rip currents. Rip currents zijn stromen water die plotseling kunnen ontstaan en die je de zee in slepen. Gelukkig kregen we ook informatie over hoe je de rip currents kan zien, hoe je eruit komt en wat je vooral niet moet doen. Dus ik ben goed voorbereid ;).
Daarnaast zijn de golven hier echt heel hoog. Je moet onder de golven door duiken om buiten de branding te komen, anders wordt je genadeloos terug in het zand gegooid. Ik spreek uit ervaring.

Vanmiddag was er een scavenger hunt georganiseerd door International House. We werden in groepjes van 4 over de campus gestuurd en moesten foto's maken van objecten, mensen etc. Dit leverde hilarische foto's op die (jammer genoeg) worden verwerkt in een powerpoint presentatie. Ik heb een paar van mijn favoriete foto's online gezet!

Daarnaast hadden we vandaag een officieel welkom van de universiteit met een optreden van Aboriginals. Zij hebben ons een aantal originele dansen laten zien en wat uitgelegd over hun cultuur. Ik vond het heel bijzonder om te zien hoe een volk wat wij vaak als 'primitief' omschrijven zo kan overleven in de woestijn. Mochten jullie hier meer over willen weten, ik raad het boek: 'op blote voeten door Australië' aan!
Naast het super vette optreden van de Aboriginals kregen we ook veel informatie over Australië (inclusief een filmpje over alle giftige dieren hier), zorgverzekeringen en studiegerelateerde zaken. Dit herinnerde me er wel aan dat ik hier ben gekomen om te studeren. Ik heb erg veel zin in de vakken die ik ga volgen. Ik ben benieuwd hoe anders de lessen zijn en hoe het me gaat bevallen om Engelstalige essay's te schrijven. Gelukkig hoef ik maar 2 van de 4 vakken te halen, dus dat scheelt een hoop stress.
Maandag komen de eerste lessen online (ik volg 2 vakken via weblectures, dus ik kan zelf inplannen wanneer ik die wil zien) en woensdag heb ik mijn eerste echte Australische college!

Oh ja! en ik ben bij wat clubs gegaan! Hier hebben ze geen studenten- of studieverenigingen, ze hebben clubs. Deze clubs krijgen geld van een organisatie genaamd ARC. Hoe meer leden de clubs hebben, hoe meer geld ze krijgen. Daarom staan er gedurende de hele introductie week kraampjes van de verschillende clubs en proberen ze je over te halen om lid te worden. Dit wordt vaak geprobeerd door het weggeven van gratis spullen, erg leuk.
Bijna overal is wel een club voor! Hier zijn een paar clubs waarvan ik het bestaan wel het vermelden waard vond: breien, thee drinken, socialisten, amerikanen, japanners, Indonesiërs, bordspelletjes, Game of Thrones, LAN-party's, Salsa dansen, ander soort dansen, heel veel sport clubs, studie gerelateerde clubs, katholieken, bijbelstudiegroepen, Hillsong, etc. Er is zelf een groep voor mensen die het leuk vinden om zichzelf in middeleeuwse kleding te stoppen en die tijd na te spelen!
De clubs waarbij ik ben gegaan zijn: Game of Thrones (samen seizoen 6 kijken! Jeej!), Hillsong (super vette kerk en mensen), Super Smash Brothers (dat is een computerspel wat ik met Alex heb gespeeld) en UNSW exchange society (dit is een plek waar internationale en lokale mensen elkaar ontmoeten). Ik ben heel benieuwd wat er voort gaat komen uit deze contacten!

Volgens mij vergeet ik nog een heleboel dingen die ik nog meer heb gezien / gedaan, maar dat is niet erg want dit verhaal is toch al veel te lang. Alle mensen die het hebben volgehouden om dit lange verhaal tot het einde te lezen, bedankt! Alle mensen die het globaal hebben gelezen, ook bedankt ;).

Echt heel leuk om te zien hoe mensen mee leven!

Groetjes en tot de volgende keer!
Yvonne

1. Charlotte:
    25 februari 2016
    Wauw wat heb je al veel meegemaakt!
    Leuk om te lezen als jezelf ziek op bed ligt...
    We krijgen haast zin om ook zoiets te gaan doen!
  2. Rinie:
    25 februari 2016
    Wat geweldig leuk allemaal. Ik wens je een super fijne tijd toe! "ik hou je in de gaten"
  3. Greta:
    25 februari 2016
    Met veel plezier je verslag gelezen en dat je geniet van dit avontuur! Succes lieve Yvonne!
  4. Wessel:
    25 februari 2016
    Breien! Waarom ga je niet breien?

(Heel goed voor de wereldvrede. Zie/hoor "Laat ze breien" uit Ja zuster, nee zuster. Hetty Blok.)

Die slaapfoto is trouwens ook al heel vredig, daar niet van. Perfect getimed (of de beste van honderd takes?)
  5. Eva-Lien:
    25 februari 2016
    Leuk om te lezen! Veel leuke momenten toegewenst! En succes met je studie...
  6. Gerdien:
    25 februari 2016
    Ik vind je verhaal leuk en de foto s prachtig! Mijn favoriet is de lucht...slaap...foto! Geweldig! Men kan dus ook nog onder de foto een commentaar schrijven zie ik. Misschien ook nog goed om in de volgende blog te vermelden dat men een vinkje kan zetten om bericht te krijgen dat er weer gezellig een blog is....niet iedereen heeft dat door merkte ik.
    Xxx
  7. Tonny Lievers:
    25 februari 2016
    Er is veel te doen dat, blijkt. Dat stelt me gerust. Je gaat je niet vervelen en dat us goed.
    Wel ben ik een beetje jaloers. Want hier is het koud en jij hebt het zo heerlijk zomers☺.

Overigens, je gaat me toch niet proberen wijs te maken dat je 24 uur gaat reizen om dan tevreden te zijn met een score van 2 uit 4 bij de vakken? Dat geloof ik gewoon niet...
  8. Jan en Sary:
    Hallo Yvonne,
    Heel leuk om je enthousiaste verhalen te lezen!!!!
    Ik hoor bij de mensen die de hele blog hebben gelezen!
    Voortaan graag wat korter [grapje] want ik heb nog meer te doen.

Heel veel liefs vanuit Hengelo, Jan en Sary
  9. Michiel:
    26 februari 2016
    Heey Yvonne!

Het doet me echt goed dat je het daar zichtbaar naar je zin hebt!
    Goed dat je niet meer ziek bent. En nu volop genieten van Australië!
    Vergeet af en toe niet om aan school bezig te gaan lekker in het zonnetje he ;)
    Geniet er van en ik volg je verhaal op de voet :)

Liefs Michiel
  10. Liesbeth Hobelman:
    28 februari 2016
    Bedankt voor je verhaal.
    Studeren,schrijven,clubs/vrienden en genieten : je bent gewoon druk aan de andere kant van de wereld.
    Veel succes met je bezigheden ; we zijn al weer benieuwd wat je de volgende keer schrijft.
    Liefs en hartelijke groeten van alle Hobelmannen/-vrouwen uit Varsseveld.