Surfkamp, de opera, zootopia en Guus Meeuwis

21 maart 2016 - Sydney, Australië

Hallo lieve mensen,

De laatste blog is alweer een tijdje geleden, en ondertussen is er dan ook al weer een hoop gebeurd! De activiteiten zijn heel divers, maar allemaal op hun eigen manier leuk ;)
Laten we beginnen bij het begin, en dat is surfkamp.

Tijdens de introductie week werd er een presentatie gegeven door een lange, magere, blonde jongen, je weet wel, een typische surf dude. Hij vertelde enthousiast over surfen en ik dacht, waarom ook niet? Ik ben in Australië, er is een mogelijkheid, ik moet het toch tenminste hebben geprobeerd. Dus ik geef me vol enthousiasme op en vrijdag was het dan zo ver!

Zoals goed Australisch gebruik gingen we 2,5 uur later dan gepland weg. We kamen met 100 jonge mensen 's avonds in het donker aan, verdeelden vol chaos de kamers en gingen nog even naar het strand. Omdat het strand ver weg van welke stad dan ook is konden we de sterren prachtig zien! Zelfs het melkwegstelsel was super goed zichtbaar. Helaas is de camera van mijn mobiel niet zo goed als mijn ogen. Dus heb ik er geen foto van kunnen maken.
De volgende ochtend kreeg ik mijn eerste echte surfles! We werden verdeeld in groepen van 10 tot 15 man, en kozen de meest fantastische groepsnaam ooit: the sexy beluga whales. Onze surfles begon met uitleg over wat surfen is en een demonstratie van de technieken die je gebruikt om op te staan. Vervolgens gingen we met zijn allen in het zand oefenen, wat er vast belachelijk uit heeft gezien. En hoewel het voor mij voelde alsof ik nog al niet was uitgeoefend, moesten we daarna gelijk het water in!
De techniek die je gebruik om op te staan is als volgt: je ligt op je surfplank met je hoofd naar het strand en je peddelt totdat je voelt dat de golf je naar voren drukt, dan peddel je nog drie keer, handen tegen je tepels, druk jezelf op, kippenpoot, schop je ex in zijn gezicht en ga staan! Snap je hier niets van? Mooi, ik ook niet. De eerste surfles bestond vooral uit vallen en mijzelf afvragen hoe mensen dit toch ooit doen.
Na 2 uur was de les voorbij en sleepten we onszelf terug naar ons basiskamp. Hier zaten we als een stel oude mensen te wachten op de lunch, niemand had meer kracht en we vielen bijna aan tafel in slaap. Na de lunch gingen we door naar onze 2e surfles. We begonnen met wat herhaling van die ochtend, plus uitleg over wind en golven en hoe je kan versnellen en vertragen op je surfbord. Dit was voor mij totaal niet interessant, ik wou eerst maar eens gaan staan! Helaas was eb. Dit betekende dat als er geen golf was, het water tot je heup kwam, maar dat als er wel een golf was, dan kwam die tot boven je hoofd. Om niet 2 meter achteruit op je gat te belanden en het risico te lopen een surfplank tegen je hooft te krijgen, moest je de surfplank boven je hoofd tillen, en zo hoog mogelijk springen, met een goede timing uiteraard. Dit is nogal eng als je net leert surfen, sterker nog, het is ook eng zonder dat je leert surfen. Spring je fout, of schat je de golf verkeerd in? Dan wordt je gewoon omver gegooid, alsof het niets is.
Deze golven rolden ook minder lang het strand op waardoor je minder tijd had om te gaan staan op je board. Zodra je klaar was met de kippenpoot zat je vast in het zand. Al met al zorgden deze omstandigheden ervoor dat het bij veel mensen (mijzelf meegerekend) niet veel beter ging dan bij de eerste les.
Een belangrijk onderdeel van de surfcultuur is alcohol. Of althans, dat ik wat ik er altijd bij denk. In het geval van surfkamp heb ik gelijk, dat werd bewezen toen 'avonds iedereen naar de bar ging.
De volgende ochtend moesten we vroeg op, kregen we nog een laatste surfles waarbij ik (jawel!) toch voor 10 seconden rechtop een surfplank heb gestaan (met een beeetje hulp van de instructeur). Daarna heb ik dit helaas niet meer mogen meemaken.
Ik snap nu wel waarom alle surfers zo dun en gespierd zijn. Man wat is dat hard werken. Ik had werkelijk overal spierpijn (en een gescheurde teennagel, en een heleboel blauwe plekken die ondertussen paars en geel zijn).
De conclusie van surfkamp is het volgende: Ik ben niet gemaakt om te surfen, het was leuk om te proberen, maar nooit meer weer!

Twee dagen later ging in naar de opera in Sydney Opera House. Kan de tegenstelling nog groter zijn? Hier heb ik La Boheme gezien in een prachtige uitvoering. Het was spectaculair om in thé Opera House te zijn. En wat heb ik een bewondering voor het orkest en de zangers! De zangers deden alles uit het hoofd en acteerden er ook nog eens bij. En wat een stemmen! Iedereen die zingt weet hoe moeilijk het is een zaal te vullen met je stem. En zij deden dat moeiteloos. De zaal is zo groot, mensen zitten zo ver weg, en je kunt ze glashelder horen zingen. Daarnaast was de communicatie tussen de zangers en het orkest super goed. Ze voelden elkaar moeiteloos aan en het stond als een huis onder elkaar. Ik weet helemaal niet zoveel van klassieke muziek en ik ben geen grote fan van de opera op de radio, maar zo live.... fantastisch!
In mijn ervaring (en ja ik heb ervaring met live opera's. Met dank aan mijn ouders) is een live opera altijd beter dan een uitvoering op de radio. Maar het is toch wel extra speciaal om een opera in het meest beroemde theater gebouw van de wereld te zien! Iedereen die ooit in Sydney komt, leg wat geld aan de kant en ga naar de opera. Het is het zeker waard!

Verder heb ik de beste bioscoop ooit gevonden. Ik ben samen met een meisje dat dierengeneeskunde studeert naar de film Zootoptia geweest (hoe toepasselijk). Het is echt een aanrader, super grappig met een goed verhaal! Maar het meest bijzonder waren de bioscoop stoelen. Dit waren grote leren fauteuils die je elektronisch kon veranderen in een bed! Eén druk op de knop en je benen gingen omhoog en je hoofd naar achteren. Ik heb nog nooit zo comfortabel een film gekeken. Ik had zoveel lol dat ik er een kort filmpje van heb gemaakt ;). Staat ook op deze site.

En dan hebben we nog Guus Meeuwis. Hoe past hij in dit verhaal? Nou, binnen International House werd er een karaoke avond gehouden voor het goede doel. Het koste 4 dollar om naar binnen te mogen, en alle opbrengst gaat naar een goed doel (geen idee welk goed doel, kan ook zijn dat ze tegen me hebben gelogen). Tijdens deze karaoke avond hebben we heerlijk meegeblerd met alle bekende nummers en konden mensen liedjes van hun eigen land opgeven. Zo patriottisch als ik ben moest ik natuurlijk ook een Nederlands lied ten gehore brengen. Om het meezingen makkelijker te maken heb ik gekozen voor 'per spoor' van Guus Meeuwis. Het halve lied bestaat uit het zingen van 'kedeng kedeng, oehoe', wat mensen dan ook enthousiast deden, zie het fimpje ergens op deze site.
Het gevolg hiervan is dat ik nu aan het ontbijt wordt begroet met een enthousiast 'oehoe!' en raar wordt aangekeken door iedereen die er niet bij was. En dat ik waarschijnlijk Nederlandse muziek voorgoed heb verpest voor een aantal mensen. Maar hey, het was een leuke avond. En daar gaat het om!

Bedankt voor het lezen van deze blog!
Tot de volgende keer!
Groetjes, Yvonne

ps. Deze blog is nu officieel onderdeel van mijn Studie Ontwijkend Gedrag (SOG).

1. Jaap van Tilburg:
    21 maart 2016
    Leuk om weer even te lezen. Mooi dat je nieuwe ervaringen probeert op te doen. Misschien handig om de volgende keer vooraf even af te kijken hoe het gaat bijv. https://www.youtube.com/watch?v=GIqvUTJBrS4
    De filmpjes kon ik trouwens niet vinden....
  2. Jan en Sary:
    21 maart 2016
    Heel gezellig om jouw belevenissen te lezen! Je maakt heel wat mee.
    Doe je ook nog wat aan je studie???
    Kon ook geen filmpjes vinden.
  3. Wil:
    21 maart 2016
    Ik zag mn je surfpogingen voor me, wat kun jij leuk schrijven zeg
  4. Wessel:
    21 maart 2016
    Als cricket niks is en surfen ook niet, dan blijft van je eerdere uitgebreide lijstje toch nog steeds het breien over! Ook hier past een instructie-filmpje, als stimulans bedoeld: https://youtu.be/awiKsAli2uc?t=42

Ik wist het wel.

Naar de opera natuurlijk!
  5. Rik Lievers:
    22 maart 2016
    Erg leuk om te lezen Yvonne. Ik ben blij dat je surfen alvast hebt geprobeerd, ik denk dat ik er niet meer over nadenk. Wat wordt de volgende sport die jou gaat begroeten? Kennen ze badminton? Daar zitten wel een aantal voordelen aan.
    Succes met studeren!
  6. Gerdien:
    22 maart 2016
    Mooi verhaal! En ....Jah...! De filmpjes zijn er ( onder VIDEO'S)
    Geweldig die bioscoopstoel! Mocht het breien ook niet lukken dan kun je misschien hersengymnastiek betrachten en nadenken over implementatie in Nederland van dit wonderlijk fenomeen.
  7. Yvonne:
    23 maart 2016
    Hahahahaha bedankt voor alle filmpjes! Ik heb ze vol plezier bekeken!
    Gisteren kon ik helaas de video's niet uploaden. De internetverbinding was heel slecht. Maar inmiddels staan de video's erop!
  8. Tonny Lievers:
    24 maart 2016
    Wat ben ik blij dat je de familie zo goed vertegenwoordigt. Gewoon het avontuur aangaan! En dan steeds weer ontdekken dat al die sporten niets toevoegen aan de collectieve wijsheid der mensheid.
    Maar de ervaring die je opdoet is wel weer pure winst. Winst voor jezelf en winst voor ons, de lezers.
  9. Tonny Lievers:
    24 maart 2016
    Het is fijn te merken dat je de familie zoveel eer aan doet. Jij voegt echt toe aan de collectieve wijsheid van de mensheid. Want wat leren wij hieruit? Ga het avontuur aan, maar hou er rekening mee dat soort vooral bedoelt is om naar te kijken. Opera is om te luisteren. Zingen daarentegen is om zelf te doen. Karaoke zou een begin kunnen zijn!
  10. Ceciel:
    27 maart 2016
    Leuk en boeiend om te lezen wat je allemaal meemaakt. En tussendoor moet je ook nog tijd zien te vinden om te studeren. Lijkt mij niet makkelijk met al die uitdagingen. Ik ben benieuwd naar je nieuwe ervaringen.